Samenwerken

20160309zandbakEen tijdje geleden ben ik met de ‘ZaaiGoed-methode’ bezig geweest met het thema samenwerken. We hebben alleen blokkentorens gemaakt en gekeken hoe hoog die werd en daarna zijn we gaan samenwerken om hoge blokkentorens te bouwen die veel hoger werden doordat er meer handen waren om de toren tegen te houden en om blokken aan te geven. De kinderen leerde daardoor dat je soms met samenwerken verder kan komen dan alleen en ook dat het resultaat erg leuk kan zijn als je samen werkt.

Nu ben ik al een aantal weken met deze methode bezig en probeer de thema’s spelenderwijs wel te herhalen, maar vandaag bleek dat de kinderen uit zichzelf toch ook nuttige informatie opslaan. Eerder besteedde ik ook aandacht aan dit soort thema’s, er ontstaan dan van die ‘one-liners’ als ‘samen spelen, samen delen’, maar ik merk dat ik het via zo’n methode anders vindt. Bewuster en de reactie erop zie je ook bewuster, leuk ook omdat er spelletjes in voorkomen die je kunt gebruiken die ik zelf niet bedacht zou hebben. Ik werk dus met veel plezier met deze methode en ga me er verder in verdiepen omdat ik in praktijk de positieve effecten ervan zie, zowel bij de kinderen als voor mezelf.

Een voorbeeldje over het zojuist aangehaalde ‘samenwerken’. Vanochtend was ik niet bezig met dit thema. Het was prachtig weer ondanks dat ik het nog erg koud vond. Voor de kinderen maakt de kou niet uit, die spelen graag buiten, bewegen zich warm en je kan ze op de kou kleden. Zoals meestal hebben we eerst de konijnen en kip verzorgd en toen wilde de kinderen in de zandbak. Meestal spelen jonge kinderen hun eigen spel maar graag in de buurt van anderen en soms even samen, hoe ouder ze worden hoe leuker ze vaak dat samenspelen gaan vinden. Maar vanochtend zag ik iets anders gebeuren in de zandbak. Onder de verranda heb ik een lekker plekje waar een bankje staat en vanwaar ik het grootste deel van de tuin kan overzien waar de kinderen spelen. Waar het ene kindje meestal bezig is met scheppen in de zandbak, is de ander meestal bezig met autootjes of op de loopfietsjes, maar vanochtend niet. Een van de kinderen schepte een emmertje vol zand en vulde een kiepwagentje ermee en je zag hem denken, hij riep het andere kindje erbij en er ontstond een samenwerking, ze vulde bij elkaar de taken aan en werkte samen op een manier waar een volwassen team jaloers op kon zijn.

Nu zie ik kinderen wel vaker samen spelen, maar deze samenwerking ging op de manier dat wij in de week dat we het thema behandelde vaker gedaan hebben en ik vond het super bijzonder hoe de kinderen dit uit zichzelf oppakte deze ochtend en was super trots op deze mini-mensjes hoe ze elkaar aanvulde, observeerde hoe ze de ander konden helpen en er een vloeiende samenwerking ontstond.

Dit bericht is geplaatst in Kinderopvang "Trammetje 26". Bookmark de permalink.

5 reacties op Samenwerken

  1. Nijenstein schreef:

    Ik kan merken dat jij en wij thuis, met deze methode aan het werk zijn. Ze willen heel graag samen dingen doen.

  2. silvia romijn schreef:

    Wat een geweldige blog, mooi gezaaid en mooi als tuinman(vrouw) naar de kinderen gekeken. Goed bezig Natasja. Fijn dat mijn methode zo bijdraagt aan de kinderen en jou en ook voor ouders thuis zichtbaar doorwerkt! Veel succes nog verder.

  3. Natasja schreef:

    @Nijenstein: Leuk te lezen, het mooie van de methode is dat die vooral leuk is, dat maakt het voor de kinderen ook makkelijk.

    @Silvia Romijn: Een prima methode, ik was wat terughoudend, bang dat ik het misschien te schools zou vinden voor erg jonge kinderen, maar dat is niet het geval, het is vooral leuk en mooier nog, een mooie toevoeging om leuke en leerzame dingen te doen, bovendien leer je er als volwassene ook van.

  4. Manita Overweg schreef:

    gave blog Natasja!!! We horen veel van dit soort verhalen, zo fijn dat jij ze opschrijft!!! Ik zie er naar uit om met je samen te gaan werken 🙂 !

  5. Natasja schreef:

    @Manita, dat is wederzijds, ik kijk er ook heel erg naar uit, het is een prachtige methode en dat zonder dat het schools is, bovendien zie ik nog meer mogelijkheden voor deze methode die ik graag wil gaan delen met de trainers en coaches.

Laat een reactie achter op Natasja Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *