Afgelopen week is er geen blog verschenen, dat was niet omdat er geen molenavonturen waren, maar juist omdat er zoveel waren dat ik geen tijd heb gehad erover te schrijven.
Dat begon al met afgelopen zaterdag, de molenaar in opleiding van de Wilpermolen had samen met nog enkele andere molenaren in opleiding hun eigen molenavonturen in Arnhem, daar hadden zij hun provinciaal molenexamen. Natuurlijk was ik erg benieuwd of het hem gelukt was te slagen, dus ik besloot erheen te gaan om te kijken of het hem gelukt was. En ja hoor, het is hem gelukt, het zou me ook verbaasd hebben als hij het niet gered zou hebben, maar toch, het blijft een moment opname waar het ook wel een beetje mee moet zitten. Een andere molenaar in opleiding die ik al een paar keer eerder ontmoet had bij molen De Vink in Herveld was ook geslaagd, beide van harte gefeliciteerd en veel succes bij het landelijk examen over een half jaar. Van de overige kandidaten weet ik niet hoe het afgelopen is, ik hoop voor ze dat ze ook door mogen naar hun volgend examen.
Nu had ik natuurlijk nog even door kunnen gaan naar de Wilpermolen, maar ik besloot het dit weekend zo te laten, ook omdat ik gepland had woensdag de hele dag al te gaan, ik zou die dag bezoek op de molen krijgen waar ik nog het een en ander voor moest voorbereiden. Dit bezoek had veel te maken met nieuwe molenavonturen.
Naast molenaar ben ik moeder van drie zonen en al bijna 18 jaar gastouder, werken met kinderen is dus mijn beroep en zoals ik het zie is er niks mooiers als beroep dan werken met kinderen die nog zo vol bewondering de wereld ontdekken met een open houding. Dit werk ik wil ook vier dagen per week blijven doen en voor de vijfde dag besloot ik andere projecten uit te werken zodat ik mijn eigen duobaan zou kunnen uitoefenen.
Een tijdje geleden nadat ik geslaagd was als molenaar besloot ik het werken met kinderen en mijn molenpassie te combineren en kwam op het idee molenprojecten op te zetten voor basisschoolleerlingen met als resultaat twee educatieve erfgoed projecten. Dit heb ik ook laten weten aan de gemeente waar ik woon en er bleek belangstelling te zijn. Een aantal weken geleden resulteerde dit in een erg leuk gesprek met de cultuurcoach van de gemeente en is besloten dat deze twee projecten opgenomen worden in het lesaanbod voor basisscholen uit de regio waar ze uit kunnen kiezen, voor zover ik begreep gaat het dan om 38 scholen totaal die voor deze projecten zouden kunnen kiezen. Vier dagen per week gastouder en één dag per week culturele erfgoededucatie, ik ben benieuwd na de zomervakantie of dat in praktijk gaat werken, het lijkt mij in ieder geval erg leuk, de tijd zal het leren.
Afgelopen woensdag kwam deze cultuurcoach dus op de molen en ze had iemand mee genomen van een doorlopende leerlijn erfgoed “Reizen in de tijd” (te vinden op de volgende link: www.reizenindetijd.nl ) om te kijken of één van de projecten daar bij zou kunnen aansluiten. Na een interessant gesprek bleek dat niet zo te zijn, maar willen we wel onderzoeken of ik een project zou kunnen opzetten dat wel aansluit bij dit project en beiden hebben hun hulp daarbij aangeboden. Nog meer molenavonturen en een uitdaging erbij dus, ook hier zal de tijd zal leren of dit gaat lukken.
Na dit interessante gesprek kwam één van de molenaars van de molen waar ik mijn opleiding begon me de rest van de dag gezelschap houden tijdens het draaien, erg leuk zo af en toe eens weer samen te werken en bij te kletsen, het was een zeer geslaagde dag geweest.
Gisteren dus weer molendag, want het is zaterdag en één van mijn zonen had zin om mee te gaan als hij ook maar mee mocht helpen en omdat ik deze dag verwachtte dat ik alleen op de molen zou zijn en er dus ook echt wat te helpen was voor hem gingen we samen. Erg gezellig zo’n moeder-zoondag op de molen en wie weet krijgt hij ooit genoeg interesse om ook molenaar te worden, die zullen er in de toekomst hard nodig zijn, maar voor nu gaat hij alleen maar mee als hij zelf aangeeft er zin in te hebben en ik ook zeker weet dat er wat te doen is voor hem. Hij mocht mee helpen met de molen op de wind zetten en door de dag heen hebben we paar keer gekozen voor andere zeilvoeringen en ik was onder de indruk van hoe snel hij dingen oppikt, merendeel één keer voordoen en hij kon het de volgende wiek zelf. Aan het einde van de dag kon hij zich helemaal uitleven, want ik besloot de molen terug te zetten op het westen in verband met de weersverwachtingen van aankomende week, 180 graden kruien dus, hij kon zich dus lekker uitleven en ik had dan toch best veel schik toen hij tot de conclusie kwam onder de indruk te zijn van molenaars die vrijwillig zulk zwaar werk deden en zag binnen een paar minuten af van het idee dat alleen te doen. Quality-time zo samen een dagje op de molen en samenwerken was het.
Dat waren dus genoeg molenavonturen afgelopen week.