Een nieuw molenjaar

Gisteren was de eerste dag van het nieuwe jaar op de Wilpermolen. De kerstster moest er ook hoognodig uit want vorige week zijn we niet geweest met de gladheid die er toen was.

Met de ster uit de wiek verwijderen zijn we dus maar gelijk begonnen want dan kon de molen ook gelijk aan het draaien gezet worden,  draaiend zijn ze toch het mooist en de Wilpermolen had al lang genoeg stil gestaan doordat het wat lastig draaien was met hoe we de ster erin hadden bevestigd.

Ondanks dat het nog bijna een jaar duurt hebben we wel alvast besproken dat we volgende kerst gaan kijken hoe dat anders kan en we hebben daar al goede voorbeelden van gezien bij andere molens die we in tussentijd bezocht hebben, dat gaat dus vast goed komen en bovendien we hebben tijd zat eer we de ster er weer inhangen.

Persoonlijk laat ik het liefst de molen eerst draaien voordat we aan de koffie gaan en we besloten ondanks de toch wel goed aanwezige wind toch te draaien met volle zeilen, dit zou ik niet durven doen als we geen kleppen hadden op twee van de vier wieken die vanzelf opengaan als het te hard waait waardoor het gevlucht weer wat afremt, maar de molen heeft een tijd stil gestaan, de as was nog koud en het vet in de lagers nog stug. Het was dus een kwestie van even goed in de gaten houden. Af en toe gingen de kleppen een beetje open maar niet de hele tijd dus het kon.

Als ik naar de molen ga rijd ik in de auto over de A1 richting het westen waar tijdens deze molendag ook de wind vandaan kwam, het is zeker met westerwind een ideale voorbereiding op een molendag omdat je het weer te gemoed rijd en ik genoot al van de diverse wolkensoorten die ik zag en waarvan ik steeds meer de eigenschappen door begin te krijgen. Voor een weerliefhebber was deze dag ideaal want er gebeurde zoveel in de lucht dat deze er nog geen half uurtje hetzelfde uitzag en dat ook te merken was van even mooi weer, tot sneeuwbuien, tot flinke windstoten en korte periodes iets stabieler weer. Ik doe echt mijn best mijn enthousiasme een beetje voor me te houden, want de belangen van de meeste mensen liggen toch bij mooi en droog weer, wat ik ook wel leuk vind maar tegenwoordig toch ook oersaai. Onstabiel weer leer je het meest van en dat is wat ik leuk vind, steeds beter het weer begrijpen en dan als molenaar de juiste beslissingen weten te nemen.

Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik het maar niet kan afleren stiekem te spieken als ik over de A1 richting de molen rijd, want als ik bij Deventer kom staan er moderne windmolens en werkelijk, ik heb die moderne gevaartes nog niet kunnen betrappen op een vreemde stand ten opzichte van de verwachtte windrichting. Elke keer neem ik voor er niet naar te kijken maar via de weerkaarten, de lucht en de wind te voelen te bepalen waar de wind vandaan komt. En dan toch als ik langs die moderne windmolens rijd en ik ze vanuit mijn rechter ooghoeken zie betrap ik mezelf erop dat ik mezelf controleer en wordt hierdoor al een heel eind verraden hoe Wilpermolen die iets verder aan de andere kant van de A1 staat ongeveer zou moeten staan met het gevlucht. Eenmaal op de molen probeer ik het te vergeten, maar hoeveel ik soms wel vergeet de stand van de moderne windmolens die ik passeerde lijkt dan toch in mijn geheugen gegrift.

Toch trek ik mijn eigen plan met mijn collega’s op de molen, want de moderne windmolens verraden dan misschien de windrichting van dat moment, maar als molenaar is dat niet het enige waar je rekening mee houd, de fronten, buien, hoge- en lagedrukgebieden bepalen mee waar het gevlucht heen gedraaid wordt, hoe die opgezeild wordt en hoe de staart vastgezet wordt met de kettingen.

Genoeg wind dus deze dag, maar toch stopte we eerder met draaien dan gepland, de andere molenaar met meer ervaring dan ik ging eerder weg, dit is normaal voor mij geen reden meer om te stoppen, maar tijdens deze dag bleek de handel om de kleppen van de wieken te bedienen zo goed als overleden, deze zag eruit als dat je deze naar beneden trok je het handvat los in je handen zou houden en de kleppen gewoon dicht zouden blijven. In geval van nood zou ik wel een oplossing kunnen bedenken vermoed ik om de kleppen alsnog open te krijgen, maar als ik dit risico van te voren weet voel ik er weinig voor dat risico te lopen, misschien dat ik daar makkelijker over denk als ik wat vaker zonder de andere molenaar gedraaid heb en af en toe tegen dit soort situaties aangelopen ben. Ik draai nu eenmaal het liefst als ik weet dat de molen in orde is en mocht het eens onverwachts niet zo zijn denk ik me best te redden, maar bewust dat risico nemen is niet zo mijn ding.

Dit probleem zat er al aan te komen en er is ook al een nieuwe handel gemaakt, die we dus gelijk maar even opgehaald hebben. Een ander teamlid zal de handel als hij tijd heeft deze week schilderen en dan kunnen we de handel volgende week monteren zodat die weer goed werkt. Dat staat toch ook nog wel op mijn wensenlijstje, want handiger worden met timmeren en repareren, het inzicht heb ik denk ik wel redelijk, maar het uitvoeren moet ik nog wat meer ervaring mee opdoen, maar lijkt me superleuk om te leren, toch maar eens vaker ook aan vriendlief vragen die timmerman is of ik mee mag helpen als hij thuis aan timmerprojecten bezig is.

Dit bericht is geplaatst in Molens. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *